Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een meeslepend verhaal over een tiener die zich leert staande te houden in een wereld die is afgestemd op een (soort van) gemiddeld kind.Wal is een gevoelige en bijzonder intelligente jongen met concentratieproblemen. Zijn hoofd lijkt op een rommelzolder. Nu Wal wat ouder is, gaat het beter met hem. Zijn psychologe vraagt hem om zijn verhaal neer te schrijven zodat jongeren zoals Wal er troost kunnen uit putten. Want uit Wals verhaal blijkt misschien wel dat met vallen en opstaan alles uiteindelijk goed komt.https://eenhoorn.be/boek/de-rommelzolder-van-wal/
Jongere --- Concentratieprobleem --- Psychologie --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Dutch literature --- Pesten
Choose an application
Kinderen geven geregeld blijk van problemen in het aanbrengen van structuur in hun dagelijks leven. Dat kan uiterlijk zichtbaar zijn door frustraties, chaos, onzekerheid, paniek of weigeren om een taak uit te voeren, maar kan zich ook afspelen op denkniveau (werkhoudingsproblemen). Dit bemoeilijkt het functioneren van begaafde kinderen enorm. Zij kunnen goed leren, maar ontwikkelen daarvoor niet altijd de juiste leer- en werkstrategieën.Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode.Ze vormen een verzameling van werkstrategieën voor de vakgebieden rekenen, lezen en begrijpend lezen, spelling, taal en projecten. Inmiddels zijn de aanpakkaarten verder ontwikkeld en herzien. Er zijn kaarten onderverdeeld in Brein Quest, gericht op informatieverwerking, de werking van het cognitieve brein en waarnemen met je brein; Mind Quest, gericht op het emotionele brein, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedragsontwikkeling, sociale interactie; gericht op de Slimme Kleuter en op de bovenbouw van de basisschool als 'Brug naar het Voortgezet Onderwijs' (VO). De leerkracht, maar ook een begeleider of behandelaar, kan hieruit een voor elk kind afzonderlijk helder stappenplan afleiden en opstellen.Ze kunnen worden gebruikt bij begaafde kinderen, kinderen met leerproblemen en/of leerstoornissen zoals ASS, AD(H)D, gedragsproblemen, informatieverwerkingsproblemen, beelddenkers en kinderen met dyslexie.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044138191
Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Kind --- Structuur --- Leerstrategie --- Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- concentratieproblemen --- aandachtsproblemen --- ADHD --- therapiemateriaal --- logopedie --- ergotherapie
Choose an application
Fotoboek met korte toelichting waarin het gedrag van kinderen met ADHD wordt vergeleken met dat van honden.Mede naar gegevens van Drs. H. MenkveldWat voor het gedrag van verschillende hondenrassen kenmerkend is, vind je terug bij kinderen met hyperactief en concentratiegestoord gedrag, weergegeven in de diagnose ADHD: aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. De vergelijkingen hebben betrekking op uiterlijk gedrag van mens en dier; over oorzaken wordt terecht niet gesproken. Het gedrag van kinderen met ADHD kenmerkt zich door het tekort aan aandacht die ze geven bij handelingen. Tevens is de concentratie van hun aandacht zwak en zijn ze overbeweeglijk en impulsief. Jonge en ongetrainde honden vertonen ook het impulsieve en het overactieve; bij hen is dat normaal, bij kinderen is het vaak een opvoedingsprobleem. De auteur is er goed in geslaagd met minimale tekst, maar vooral door de sprekende kleurenfoto's, gedragsovereenkomsten te tonen. Daardoor wekt ze begrip op voor ADHD-kinderen. De lezer krijgt zo een goed beeld van wat abstracte uiteenzettingen over het ADHD-gedrag aan verklaringen bieden. In dit boekje wordt het op beeldende wijze duidelijk gemaakt, een prima methode om kernsymptomen te leren onderscheiden en kennen. Het is speels en in zijn bedoeling duidelijk: begrip te wekken voor mens en dier. Zesde druk met herziene tekst en nieuwe foto's.© NBD Biblion
Orthopedagogics --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- ADHD --- Leerproblemen --- Concentratieproblemen --- Concentratieprobleem --- Business management
Choose an application
Methode voor de begeleiding van hoogbegaafde kinderen uit het basisonderwijs met werkhoudings- en concentratieproblemen. De uitgave bestaat voor het grootste deel uit 'aanpakkaarten'. Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode. Ze vormen een verzameling van werkstrategieen voor taal, rekenen, (begrijpend) lezen en wereldorientatie, waaruit de leraar een voor elk kind afzonderlijk helder stappenplan kan distilleren. Ze kunnen worden gebruikt bij begaafde kinderen, kinderen met leerproblemen en / of leerstoornissen zoals ASS, NLD, beelddenkers en kinderen met dyslexie.
Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- concentratieproblemen --- Hoogbegaafde kinderen --- Hoogbegaafdheid --- Concentratieproblemen --- Werkhoudingsproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Vlinder is net als alle andere kinderen en toch ook niet. Ze heeft ADHD. Daardoor is ze snel afgeleid in de klas, kan ze zich niet zo goed concentreren en is ze soms verschrikkelijk druk. Maar ze is ook creatief, vrolijk, slim en spontaan.
ADHD. --- Dutch literature --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)(themawoord fictie) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- ADHD --- Concentratieproblemen --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdliteratuur 7+ --- Concentratieprobleem
Choose an application
Kinderogen moeten leren zien. Kinderen leren veel op school, maar buiten de school leren ze nog meer. Bij hun doen en laten spelen de ogen een belangrijke rol. Dit boek maakt de rol van de visuele informatieverwerking voor het verwerken van informatie (leren) duidelijk.Hoe tekorten opsporen en hoe de conditie trainen? De overheid dwingt de school aandacht te besteden aan lezen, spellen en rekenen. Op zich goed, maar of de voorwaarden om dat goed te doen aanwezig zijn, is nog maar de vraag. De visuele waarneming is een grote zorg. Om letters en cijfers te lezen moet je kunnen zien. De wereld om je heen leer je kennen door te kijken, te luisteren en te voelen, door te ruiken en te proeven. Kijken is altijd het leidende zintuig dat de cognitie stimuleert. Goed leren kijken om te zien hoort tot de algemene leervoorwaarden.https://www.standaardboekhandel.be/p/visuele-informatieverwerking-en-leerproblemen-9789085750598
Orthopedagogics --- concentratieproblemen --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- waarneming --- Learning disabilities --- Treatment --- Vision disorders --- leervoorwaarden --- visuele informatieverwerking --- Leerproblemen --- Visuele waarneming --- Visuele problemen --- visuele beperking --- Leerprobleem --- Leerstoornis --- Kind --- Informatieverwerking --- Concentratieprobleem --- Executieve functies --- Visuele informatie
Choose an application
Dit boek laat zien dat een goede werkhouding méér is dan alleen een goede concentratie. Ook lichamelijke factoren, alertheid en motivatie hebben invloed op de werkhouding.
Cognitive psychology --- werkhoudingsproblemen --- neuropsychologie --- concentratieproblemen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- cognitieve psychologie --- brein --- #PBIB:+105.64 --- motivatie (ler) --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- 464.3 --- Concentratie (Aandacht) --- Concentratieproblemen --- Werkhoudingsproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Didactische werkvormen --- Executieve functies --- Didactische werkvorm --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Executieve functie
Choose an application
In dit positieve boek stellen Edward Hallowell en Peter Jensen dat er tegenover elk negatief aspect van ADD-gedrag een positieve kracht staat: doorzetting in plaats van koppigheid, creatief versus impulsief, en enthousiast in plaats van opdringerig. Door op deze sterke punten te focussen, kun je jouw kind helpen om het beste uit zichzelf te halen.
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Psychiatry --- Personality development --- kinderen --- 464 --- ADD --- ADHD --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Kinderen --- Concentratieproblemen --- 120133.jpg --- ADHD ; kinderen --- Kind --- Concentratieprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Elke dag, de hele dag, komen er prikkels bij je binnen via je zintuigen. Prikkels zijn bijvoorbeeld geluiden en smaken, maar ook dingen die je ziet, hoort en ruikt. Sommige prikkels voelen erg fijn en sommige helemaal niet. En welke je wel of niet fijn vindt, werkt voor iedereen anders!Dit werkboek vertelt je meer over jouw eigen prikkelverwerking. Je leert zeven zintuigen kennen. Je ontdekt wat het prikkelfilter is en wat het betekent om onderprikkeld of overprikkeld te zijn. Je komt erachter wat voor type jij bent ? met hulp van vijf vriendelijke dieren ? én hoe je veranderingen in je omgeving kunt maken om minder last te hebben van prikkels.Samen met je werkboekbegeleider ga je op zoek naar strategieën die jij kunt gebruiken op momenten dat je meer of minder prikkels nodig hebt. Zodat je het straks helemaal zelf kunt regelen!Bij dit werkboek hoort een handleiding voor de werkboekbegeleider, die je samen met meer praktisch materiaal gratis kunt downloaden.Let op: de professional die het kind helpt met dit werkboek dient te beschikken over basiskennis van zintuiglijke prikkelverwerking.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/gedrag/gedrag-algemeen/wiebelen-en-friemelen-werkboek-pica
Didactic strategies --- Didactics of primary education --- Orthopedagogics --- zintuigelijke indrukken --- orthopedagogiek --- gedragsontwikkeling --- gedragsstoornissen --- beweging --- didactische werkvormen --- Prikkelverwerking --- Zintuigen --- Prikkels --- Kinderen --- Concentratieproblemen --- zintuigen --- prikkelverwerking --- concentratieproblemen --- Zintuig --- Prikkel --- Kind --- Concentratieprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Kinderen. --- Zintuigen.
Choose an application
Neurospeciale kinderen leren en reageren anders, omdat hun hersenen zich anders ontwikkelen, zoals bij ASS, AD(H)D, DCD en soms ook bij VB, TOS en dyslexie. Ze aanspreken op hun gedrag werkt dan ook vaak niet. Dit boek geeft nieuwe inzichten in hoe hun gedrag een weerspiegeling is van onderliggende problemen.Neurospeciale kinderen hebben een aantal opvallende overeenkomsten. Ze hebben moeite om zichzelf te ervaren door hun prikkelverwerking. Dat heeft invloed op hun eigen lichaamsbesef, motorische coördinatie (dyspraxie) en executieve functies en gevolgen voor hun sociale, emotionele, communicatieve en cognitieve ontwikkeling.Het boek geeft stap voor stap meer inzicht in prikkelverwerking, je eigen attitude, dyspraxie en executieve functies en biedt oplossingen om neurospeciale kinderen te begeleiden in zorg, onderwijs en opvoeding.Dit is een belangrijk boek voor iedereen die met deze kinderen en jongeren werkt, zoals jeugd- en gezinsprofessionals, (ortho)pedagogen, (gz-)psychologen, fysiotherapeuten, PMT?ers, logopedisten, revalidatieteams, sensorische informatieverwerkingstherapeuten, ib?ers en leerkrachten (speciaal) onderwijs, begeleiders verstandelijk gehandicaptenzorg en natuurlijk ouders.https://www.swpbook.com/boeken/5/opvoeding-en-jeugdzorg/2295/neurospeciale-kinderen-begrijpen-en-begeleiden
dyspraxie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- neuropsychologie --- leerproblemen --- didactische werkvormen --- Kinderen --- Leerproblemen --- Autisme --- ADHD --- Developmental Coordination Disorder --- Executieve functies --- Concentratieproblemen --- Prikkelverwerking --- Kind --- Leerprobleem --- Concentratieprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Executieve functie --- Autismespectrumstoornis --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|